About Me

Monday, September 5, 2011

sepasang



p/s: bebudak lab saya, Food Plus di hospital awal tahun tempohari. Best duduk satu lab dg diorang. Happening :)


meja kerjaku-



dibangunan rumah hijau



tak beratap bertingkat dua



letaknya diatas bukit






kerna aku orang muda dg tenaga



ku daki bukit 4 kali satu hari



naik turun tanpa sedikit rungut



sambil berkhayal apa2 yg lucu






kerna itu,



orang pasti melihat aku sering



tersenyum sendiri






* * * * * * * * * *



ada sepasang itik kelabu



bercalit hijau terang dihujung sayap



pasti ada dirumpunan



mencari makan ulat2 kecil






si jantan mengekorku dengan hujung mata



mengawasi gerak geri mencurigakan



aku tersenyum lucu lagi



cuba2 menggertak dan memancing amarah



si jantan






tapi, pernah sekali



kulihat tinggal si betina seorang2



tanpa perlindungan



kutanyakan dalam bahasa ibundaku



"mengapa seorang2 dirimu disini"






dan, si betina semakin menjauh dariku



terlalu takut



fikirku






* * * * * * * * * * * * * *






hampir dengan pintu utama bangunan



ada satu bangku panjang



tempat kegemaran hinggapnya



sepasang burung kecil



bersayap runcing






harapanku sering sahaja



usah terbang kiranya aku melalui



bangkumu



aku gembira kau duduk2 berdua



disitu






tapi, selalu sahaja mereka terbang



bersembunyi di celah2 pepohon hiasan



hanya sekali sekala seekor darinya



tidak endahkan kehadiranku






memang tabiat anehku



bercakap sama haiwan



lebih2 lagi bila yang ada hanya seekor



'dimana temanmu yang satu lagi'






belum sempat ku habis bercakap



seekor itu pun pergi meninggalkanku






* * * * * * * * * * * * * * * * * *






fitrah penciptaan alam



dijadikan setiapnya berpasangan



kelihatan sempurna



kelihatan hebat






aku takjub



pada sepasang itik



pada sepasang burung






semoga mereka



sentiasa ada



bersama sama






biarpun, kadangkala



perlu ditinggalkan



sendiri.






harapannya, cepat2lah si itik



bertelur dan adalah anak2 itiknya nanti.



hehe.