About Me

Thursday, August 29, 2013

Jumaat sebelum Merdeka

Hari ini hari Jumaat terakhir dalam bulan Ogos. Tepat sehari sebelum Hari Kemerdekaan.

Sudah setahun berlalu. Semacam tidak percaya pula, saya akan melewati waktu dan ketika ini. 
Semacam satu perkara yang asing dan luar biasa dapat duduk berlama-lama di Malaysia. 

Semenjak pulang ke Malaysia dan tidak lagi bergelar mahasiswa luar negara, saya pasti menghitung setiap bulan dan tahun saya dapat bersama Malaysia.
Tipulah sekiranya saya tidak merindui tempat saya menuntut ilmu dahulu. Dari sebab tempoh yang panjang menjadi perantau, saya menghargai setiap detik keberadaan saya di sini.
Luar negara itu mungkin manis dan indah, tapi tidak pula menjadi keinginan utama saya untuk kembali menjadi perantau di sana.

Mungkin sebilangan orang lebih gemar dapat bergelar rakyat tetap di luar negara. Satu macam kemegahan dan kebanggaan.
Tidak menghairankan langsung buat saya. Tinggal di luar sana, hampir semuanya terpaksa dibuang melainkan kemegahan dan kebanggaan itu sahajalah yang mereka dapat kecapi.
Mengapa perjuangan mereka disana bukan di sini, bersama anak-anak era post-kemerdekaan yang lain?

Sememangnya, mereka dari sana boleh melihat tapi sudah pastinya tidak dapat merasa perasaan yang sama dalam situasi dan keadaan persekitaran yang berbeza.

(Lain yang difikir, lain pula yang ditulis)

* * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Sisipkan doa kita pada hari mulia ini agar keamanan dan kebahagiaan kekal bersama Malaysia selamanya.