About Me

Sunday, March 25, 2012

longgar


Dalam menutup aurat, berpakaian longgar itu adalah yang terbaik.
Bagus juga dari sudut kesihatan. Lebih banyak ruang pengudaraan.

Tapi, banyak juga longgar yang tidak ada manfaat langsung.
Keazaman dan keinginan yang longgar.

* * * * * * * * * * * * * * * * *

Emak berkeinginan sangat besar dalam bab mencuci rumah.
Bersungguh dan bersemangat.
Satu keseronokan bukan beban.
Berdisiplin tinggi juga.

Kadang2, hairan pula saya dibuatnya.
Emak mengaduh letih bila bekerja dari pagi hingga petang.
Dan, saya pula..hanya tolong melihat.
Sebab bila bos besar bertugas, orang lain hanyalah lalat pengacau.

* * * * * * * * * * * * * * * * *

Saya terfikir hari ini.
Entah kali ke berapa, mendung masalah bertandang lagi.
Pilihan yang lebih bijak adalah menyalahkan diri daripada keadaan.
Apa salah saya sampai begini sekali masalah?

Saya tahu benar apa puncanya.
Longgar. Lemah.
Tabiat buruk yang tak pernah cuba diubah.

Akan sentiasa menjemput masalah.
Selama mana saya hidup dan kekal dengan keburukan.